MIROVINSKO OSIGURANJE – II STUP

I. stup mirovinskog osiguranja se odnosi na obvezno mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje dijela mirovinskih doprinosa, a obvezno je za sve osiguranike mlađe od 40 godina koji su osigurani u sustavu obveznog mirovinskog osiguranja na temelju generacijske solidarnosti prema Zakonu o mirovinskom osiguranju. Osiguranici se obvezno osiguravaju u mirovinskom fondu koji sami izaberu i na taj način, uz poštivanje mogućnosti izbora kategorija, postaju članovi mirovinskog fonda, sukladno odredbama Zakona o obveznim mirovinskim fondovima.

Prema Zakonu o obveznim mirovinskim fondovima, obvezni mirovinski fond osniva mirovinsko društvo koje upravlja njime u svoje ime i za zajednički račun članova mirovinskog fonda. Mirovinski fond može biti kategorije A, B ili C, a navedenim kategorijama upravlja isto mirovinsko društvo. Mirovinski fondovi različitih kategorija imaju različite strategije ulaganja i razlikuju se po ograničenjima članstva (s obzirom na životnu dob), investicijskoj strategiji i ograničenjima ulaganja. Preuzeti rizik treba biti najmanji u fondu kategorije C, a najveći u mirovinskom fondu kategorije A.

Prijava u obvezni mirovinski fond

Sve osobe koje prvi puta nakon 1. siječnja 2002. godine stječu svojstvo osiguranika (na temelju radnog odnosa, drugog dohotka – „honorari“, samostalne djelatnosti, naknade i sl.), a imaju manje od 40 godina te nisu bile osigurane temeljem Zakona o mirovinskom osiguranju, obvezni su članovi  II. stupa mirovinskog osiguranja.

U roku od mjesec dana od dana stjecanja svojstva osiguranika, te osobe trebaju na šalteru u bilo kojoj poslovnici Financijske agencije (FINA) izabrati obvezni mirovinski fond (dalje OMF). Osiguranik obavlja prijavu u OMF (ili promjenu OMF-a) temeljem važeće identifikacijske isprave koja ima fotografiju (osobna iskaznica, putovnica, vozačka dozvola) i Osobnog identifikacijskog broja (OIB). Ako u tom roku ne izaberu OMF, REGOS će ih, sukladno propisu, po službenoj dužnosti rasporediti u jedan od postojećih OMF-ova (kategorije B). Završetkom prijave (osobni izbor ili službeni raspored) inicira se otvaranje osobnog računa člana OMF-a.

Prilikom prijave u OMF na šalteru REGOS-a u poslovnici FINA-e zatražite ePASS kako bi mogli pratiti stanje na svom osobnom računu te putem Interneta tražiti i dobiti elektroničke dokumente koje izdaje REGOS.

Iz bruto plaće osiguranika izdvaja se 20% sredstava (od osnovice za obračun doprinosa) za mirovinsko osiguranje svaki mjesec i to na način da se 15% sredstava uplaćuje u HZMO (I. stup), a 5% na osobni račun osiguranika u obveznom mirovinskom fondu (II. stup).

Prikupljena sredstva doprinosa u visini 5% bruto plaće za obvezno mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje REGOS raspoređuje u OMF. Ako član OMF-a prestane uplaćivati doprinose u mirovinski fond, on ostaje punopravni član OMF-a u koji je uplaćivao doprinose. Osiguranik može biti članom samo jednoga OMF-a i imati jedan račun u fondu.

Sustav je potpuno transparentan jer osiguranik u svakom trenutku zna koliko sredstava ima na svom osobnom mirovinskom računu u OMF-u.

Promjena obveznog mirovinskog fonda

Promjena OMF-a može se obaviti u bilo kojoj poslovnici FINA-e na isti način kao i prijava u OMF. Za promjenu OMF-a obračunava se naknada, koja prema odredbama Zakona o obveznim mirovinskim fondovima iznosi:

  • u prvoj godini članstva u OMF-u, iznosi 0,8% iznosa na osobnom računu člana OMF-a,
  • u drugoj godini članstva u OMF-u, iznosi 0,4% od iznosa na osobnom računu člana OMF-a,
  • treće godine članstva u OMF-u iznosi 0,2% od iznosa na osobnom računu člana OMF-a.

Nakon tri godine neprekidnog članstva u istom OMF-u, promjena OMF-a je bez naknade.

Član OMF-a može promijeniti kategoriju fonda jednom godišnje i to samo unutar istog mirovinskog društva te samo u kalendarskom mjesecu u kojem je rođen.

Član OMF-a može prijeći u mirovinski fond iste kategorije kojim upravlja drugo mirovinsko društvo, ako je od prethodne promjene mirovinskog fonda prošlo više od 14 dana, bez obzira je li prethodna promjena posljedica promjene mirovinskog fonda s obzirom na kategoriju kojim upravlja isto mirovinsko društvo ili promjene mirovinskog fonda kojim upravlja drugo mirovinsko društvo.

Osobni račun osiguranika

Osobni račun otvara se osobnom prijavom u odabranom mirovinskom fondu ili službenim rasporedom osiguranika po službenoj dužnosti koji provodi REGOS. Na osobnom računu se evidentiraju uplaćeni doprinosi i sve promjene osobne imovine člana mirovinskog fonda tijekom razdoblja individualne kapitalizirane štednje. Osobni račun vodi se u obračunskim jedinicama, vrijednost koje za svaki dan vrednovanja utvrđuje mirovinsko društvo koje upravlja OMF-om člana. Vrijednost obračunske jedinice na svojim mrežnim stranicama objavljuje REGOS koji vodi jedinstveno računovodstvo osobnih računa članova mirovinskih fondova.

Stanje osobnog računa može se provjeriti preko web stranice.

Za to Vam je potrebna ePASS vjerodajnica koju možete osobno, uz predočenje osobne iskaznice i OIB-a, zatražiti u poslovnicama FINA-e u cijeloj Hrvatskoj.

Ako član OMF-a uoči da je stanje na njegovom osobnom računu različito od očekivanog, za to postoji više mogućih razloga pa se za dodatna pojašnjenja treba prvo obratiti svojem poslodavcu kako bi provjerio je li poslodavac za njega uredno obračunao i uplatio obvezni doprinos za II. stup, odnosno na vrijeme predao ispravan obrazac sa zaduženjima (JOPPD) bez kojeg nije moguće evidentiranje sredstava na osobnim računima.

U slučaju da je sve navedeno uredno obavljeno, a i dalje postoji problem, osiguranik se za dodatne informacije može obratiti REGOS-u na broj telefona 01/4898 999 ili elektronskom poštom na regos@regos.hr.

Sredstva na osobnom računu člana mirovinskog fonda su osobna imovina člana. Pravo na primitak sredstava s osobnog računa člana OMF-a ne može se iskoristiti do umirovljenja. Uplaćeni doprinosi u mirovinski fond, kao i preneseni računi u fond, preračunavaju se u obračunske jedinice koje predstavljaju proporcionalne udjele u neto vrijednosti imovine mirovinskog fonda. Ukupna vrijednost svih obračunskih jedinica mirovinskog fonda uvijek je jednaka neto vrijednosti imovine mirovinskog fonda.

Kad stekne uvjete za mirovinu, osiguranik odabire mirovinsko osiguravajuće društvo i u njega prenosi prikupljena sredstva iz mirovinskog fonda čiji je do tada bio član. Trenutno u Republici Hrvatskoj posluje Raiffeisen mirovinsko osiguravajuće društvo koje isplaćuje mirovinu na temelju individualne kapitalizirane štednje. Za one koji su se dobrovoljno prijavili za štednju u II. stupu, Zakon o obveznim mirovinskim fondovima je predvidio mogućnost istupa iz II. stupa u trenutku umirovljenja, ako je to za osiguranika povoljnije.

Nasljeđivanje ukupno kapitaliziranih sredstva s osobnog računa

Ako član OMF-a umre prije ostvarivanja prava na mirovinu, a članovi obitelji nemaju pravo na obiteljsku mirovinu prema Zakonu o mirovinskom osiguranju, ukupno kapitalizirana sredstva na računu preminulog člana OMF predmet su nasljeđivanja, prema Zakonu o nasljeđivanju.

Dokumentacija koju se za isplatu nasljedstva treba dostaviti na adresu REGOS-a (Gajeva 5, 10 000 Zagreb) je sljedeća:

  • original ili ovjerena preslika pravomoćnog rješenja o nasljeđivanju u kojem su navedena sredstva II. stupa, izdanog od suda/javnog bilježnika u Republici Hrvatskoj,
  • zahtjev za isplatu nasljedstva,
  • potvrda banke o IBAN konstrukciji računa nasljednika.

Zahtjev za isplatu nasljedstva može se dostaviti REGOS-u i u slobodnoj formi, a mora obvezno sadržavati sljedeće elemente: ime i prezime preminule osobe, MBG/OIB preminule osobe, ime i prezime podnositelja zahtjeva, OIB podnositelja zahtjeva, račun primatelja plaćanja u IBAN konstrukciji, datum podnošenja zahtjeva te mora biti vlastoručno potpisan.

Nadzor nad poslovanjem mirovinskih fondova i mirovinskih osiguravajućih društava provodi Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga – HANFA.

Postojeći obvezni mirovinski fondovi u RH

 

OSTVARIVANJE PRAVA NA MIROVINU I NA TEMELJU INDIVIDUALNE KAPITALIZIRANE ŠTEDNJE

Pravo na mirovinu i na temelju individualne kapitalizirane štednje – II. stup ostvaruje se temeljem Rješenja o ostvarivanju prava na mirovinu koje je izdao Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (dalje: HZMO).

Po zaprimljenom podatku iz Rješenja koje Središnjem registru osiguranika (dalje: REGOS) dostavlja HZMO, u REGOS-u se provjeravaju podaci iz Rješenja vezano uz status budućeg korisnika mirovine. Provjerava se je li osobni račun budućeg korisnika mirovine otvoren te je li isti napravio istup iz II. stupa. Istup se provjerava za one članove obveznih mirovinskih fondova koji su se dobrovoljno uključili u II. stup mirovinskog osiguranja. Članovi obveznih mirovinskih fondova koji su se dobrovoljno uključili u II. stup mirovinskog osiguranja, prilikom ostvarivanja prava na mirovinu imaju pravo napraviti istup iz II. stupa i prebaciti sredstva sa svojeg osobnog računa u I. stup, ako je to za njih povoljnije.

Ako se utvrdi da je osobni račun budućeg korisnika mirovine otvoren te da nije podnio Zahtjev za istup iz II. stupa mirovinskog osiguranja, u REGOS-u se izrađuje obrazac ”Prijava o izboru mirovinskog osiguravajućeg društva (obrazac R-POD)” koji se u dva primjerka uz popratni dopis dostavlja budućem korisniku mirovine.

Obrazac R-POD sadrži podatke o budućem korisniku mirovine (ime i prezime, OIB, podatke o tome u kojem je obveznom mirovinskom fondu budući korisnik mirovine član, broj osobnog računa, datum ostvarivanja prava na mirovinu, datum donošenja Rješenja o mirovini).

Po zaprimanju oba popunjena i potpisana obrasca R-POD od strane budućeg korisnika mirovine, ponovno se provjerava je li osobni račun otvoren te je li napravljen istup. Ako je osobni račun i dalje otvoren i nije napravljen istup, obrazac R-POD se ovjerava, jedan primjerak se preporučenom poštom šalje budućem korisniku mirovine, a jedan ostaje u REGOS-u. Nakon ovjeravanja obrasca R-POD počinje teći rok od petnaest dana tijekom kojega se budući korisnik mirovine može predomisliti. Navedeni rok je definiran člankom 2. stavak. 3. Pravilnika o izboru mirovinskog osiguravajućeg društva u okviru obveznog mirovinskog osiguranja („Narodne novine“, broj 99/14).

Po isteku toga roka još jednom se provjerava je li osobni račun otvoren te je li napravljen istup. Nakon izvršene provjere, pristupa se zatvaranju osobnog računa, tj. izdavanju naloga mirovinskom društvu koje upravlja obveznim mirovinskim fondom za prosljeđivanjem sredstava iz obveznog mirovinskog fonda na uplatni račun doprinosa II. stupa.

Mirovinsko društvo koje upravlja obveznim mirovinskim fondom ima rok od pet radnih dana od dana iniciranja zatvaranja osobnog računa da doznači sredstva na uplatni račun doprinosa II. stupa. Po podmirenju obveze od strane banke skrbnika, slijedeći radni dan provjerava se jesu li sredstva proslijeđena na račun zakonskog primatelja sredstava – Raiffeisen mirovinskog osiguravajućeg društva koje će isplaćivati mirovinu na temelju individualne kapitalizirane štednje.

Elektronskim putem se izvješćuje mirovinsko osiguravajuće društvo o podacima iz obrasca R-POD te o iznosu proslijeđenih sredstava. Po zaprimanju tih podataka, mirovinsko osiguravajuće društvo kontaktira budućeg korisnika mirovine radi sklapanja Ugovora o mirovini na temelju individualne kapitalizirane štednje.

Ako je nakon sklapanja Ugovora o mirovini korisniku mirovine naknadno uplaćen doprinos, REGOS ta sredstva prosljeđuje mirovinskom osiguravajućem društvu s kojim je korisnik mirovine sklopio Ugovor o mirovini. U tom slučaju mirovinsko osiguravajuće društvo će s korisnikom mirovine sklopiti aneks Ugovora o mirovini kojim će utvrditi novu svotu mirovine.

PITANJA I ODGOVORI

Članstvo u II. stupu mirovinskog osiguranja je obavezno za sve osobe koje imaju status osiguranika i koji su mlađe od četrdeset godina života.

Osiguranici II. stupa mirovinskog osiguranja iz Registra REGOS-a mogu, besplatno putem e-usluga, dobiti sljedeće dokumente:

  1. Izvješće o primicima, obračunanim i uplaćenim doprinosima za mirovinska osiguranja (podaci iz Obrasca JOPPD od 12. mjeseca 2013. nadalje)
  2. Izvadak iz Registra  (podaci iz Obrasca R-Sm do 11. mjeseca 2013. godine),
  3. Potvrda o stanju i prometu na osobnom računu,
  4. Potvrda o vlasništvu udjela u obveznom mirovinskom fondu,
  5. Duplikat prijave u obvezni mirovinski fond,
  6. Potvrda o članstvu u obveznom mirovinskom fondu,
  7. Obavijest o novčanoj vrijednosti imovine na osobnom računu člana fonda.

Temeljem postavljenog upita online, REGOS izrađuje traženi dokument u elektroničkom obliku i odmah ga dostavlja na traženu e-mail adresu.

U ovakvom slučaju postoji nekoliko razloga zbog kojih sredstava nema na osobnom računu: Ili poslodavac nije podnio propisani pripadajući Obrazac (JOPPD) ili nije izvršio uplatu ili je to učinio, ali s krivim pozivom na broj odobrenja pa se sredstva nisu mogla povezati sa pripadajućim Obrascem te proslijediti na osobni račun osiguranika. Ako je riječ o pogrešnoj uplati, poslodavac podnosi zahtjev za ispravkom poziva na broj nakon kojeg će sredstva sa privremenog računa biti proslijeđena na osobni račun osiguranika.

Da bi se uplate proslijedile na osobni račun, potrebno je da se iste povežu sa pripadajućim Obrascem, tj. zaduženjem kojeg formira Porezna uprava. Čim se spomenuta zaduženja unesu u bazu REGOS-a, izvršene uplate će se povezati sa pripadajućim Obrascem i proslijediti na osobni račun.

Ne. Sredstva uplaćena na vaš osobni račun namijenjena su isključivo za isplatu mirovine u trenutku kada osiguranik ostvari uvjete propisane Zakonom o mirovinskom osiguranju.
Iznimka je slučaj smrti osiguranika kada, ako nema korisnika obiteljske mirovine, sredstva sa osobnog računa postaju predmet nasljeđivanja i mogu biti isplaćena osobi koja je zakonski nasljednik po pravomoćnosti rješenja o nasljeđivanju.

Mirovinsko društvo može biti dioničko društvo ili društvo s ograničenom odgovornošću čija je osnovna djelatnost osnivanje i upravljanje mirovinskim fondovima. Mirovinski fond u potpunosti je odvojen od poslovanja mirovinskoga društva. To je zasebna imovina bez pravne osobnosti koja se osniva radi prikupljanja novčanih sredstava uplaćivanjem doprinosa članova mirovinskoga fonda i ulaganja tih sredstava radi povećanja vrijednosti imovine mirovinskoga fonda u svrhu osiguranja isplate mirovinskih davanja članovima mirovinskoga fonda. Mirovinski fond u vlasništvu je svojih članova i njime upravlja mirovinsko društvo.

Obvezni mirovinski fondovi djeluju u okviru obveznoga mirovinskog osiguranja na temelju individualne kapitalizirane štednje (II. mirovinski stup), dok dobrovoljni mirovinski fondovi djeluju u okviru mirovinskoga sustava kao dobrovoljno mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje (III. mirovinski stup). U obveznome mirovinskom fondu se osiguravaju osiguranici koji su obvezno osigurani u sustavu obveznog mirovinskog osiguranja na temelju generacijske solidarnosti (I. stup). Pritom se mirovinski fondovi prema članstvu i načelima ulaganja dijele u tri kategorije: A, B i C. Obveznim mirovinskim fondom upravlja mirovinsko društvo.

Obvezni mirovinski fond možete izabrati na šalteru u bilo kojoj poslovnici FINA-e. Potrebno je predočiti važeću identifikacijsku ispravu koja ima fotografiju (osobna iskaznica, putovnica, vozačka dozvola) i OIB, popuniti formular te izabrati mirovinsko društvo, odnosno obvezni mirovinski fond u koji želite da se uplaćuje dio vaših mirovinskih doprinosa.

Samostalni uplatitelji doprinosa su također dužni izabrati obvezni mirovinski fond i imaju sva prava i obveze kao i osobe stalno zaposlene kod nekoga poslodavca. Jedina je razlika u tome što poljoprivrednici i obrtnici sami za sebe uplaćuju doprinose, dok za ostale to čini poslodavac.

Osnovna ideja uvođenja kategorija obveznih mirovinskih fondova je bila da osiguranici na početku ulaska u mirovinski sustav mogu lakše podnijeti rizičnija ulaganja, za razliku od osiguranika s duljim mirovinskim stažem kojima je sigurnost ulaganja važnija od prinosa. Osiguranici na početku ulaska u mirovinski sustav imaju više vremena do umirovljenja i veću vjerojatnost da umanje i nadoknade eventualne gubitke. S druge strane, osiguranici s duljim mirovinskom stažem preferiraju sigurnost ulaganja spram zarade s obzirom na to da na raspolaganju imaju veći iznos ušteđenih sredstava i kraći rok za nadoknadu eventualnih gubitaka.

Migracije